new-age

מאדים ועידון הרצון 1

המחקר על הארכיטיפ הראשוני של כוח הרצון, מאדים, מכוון לחקור את דרכי ההסדרה של מתחים ורתימתם ליצירה וטרנספורמציה.

מדובר בסקירה של התפתחות הכוח המניע בטבע ובתודעה, המכונה מוטיבציה או רצון, או תשוקה ומשאלות ומטרה, תוכנית מודעת. זאת לעומת דחפי הטבע הבסיסיים.

הכוח המניע את החיים בטבע הוא הרצון לספק צורך, המפעיל את עיקרון ההנאה. ההנאה וההישרדות מובילים למילוי צרכים ולסיפוק רצונות. עיקרון ההנאה שמתבטא בתחומי החיים הבאים: מזון, מין וממון הוא ביטוי של הטבע.

מזל קשת שפוגש את מזל גדי במרום השמים של מפת הורוסקופ העולם, משלב את ההיבט החייתי הנשלט על ידי הרוח שמתגלמת בארכיטיפ של מזל 'קשת': שהוא סמל 'הקנטאור', הרוכב בעל גוף החיה וראש האדם. בדמותו של הרוכב הטבע נשלט על ידי השכל. אכן, מזל קשת בבית התשיעי של המפה האסטרולוגית ממסמל את אהבת החוכמה, 'הארוס' של הפילוסופיה, הרעיון הניצב בתשתית מלאכת המחשבת של הבריאה: 'אדם' בתור הרוכב אשר מנווט ומכוון את הסוס, המייצג את חיי הרגש.

מאדים הוא הארכיטיפ של המוטוריקה והתנועה, המרכזים האינסטינקטיבי והמיני הנמצאים בחלק התחתון של הגוף ומייצגים את הגוף הפיזי, והממד התחושתי-רגשי.

תפקיד מאדים בתור אומץ הלב ומערכות השרירים ומערכת הדם, הוא להוביל את הגוף הפיזי ואת הרצון. ברמה של הטבע, זאת היכולת שלו להשגת המזון והמין או השליטה והתחרותיות: בסיוע בלוטת האדרנלין שמספקת את כוח הדחף המרסיאני לפעולה. כאשר מדובר על התודעה הפועלת להתפתחות הרמונית, רואים את היכולת לעשייה דרך מוטיבציה ליזמות, כוח המצאה ותושייה למימוש והגשמת רצונו.

ואילו התרבות האנושית הרבתה לחקור את נושא כוח החיים ותפקידם של המין והליבידו בגיבוש האנושי סביב מערכות יחסים מוסדרות בקהילה וחברה מתוקת. התרבות בצומת הנוכחית מתווה דרכים לרתום את הכוחות הקמאיים הללו בשירות החברה; ובשלב מתקדם של האבולוציה בו אנו שרויים, מצפים מהאדם לעבור לשלב חדש, בו אין עוד חשש פן איש את רעהו יאכל חיים.

כפי שהתבונה היוותה אידיאל אנושי נכסף על פני הדחף העיוור, לכן האיפוק או המתינות הם מעין מסר מרכזי של התרבות לגבי הנפש האנושית. הלימוד הבסיסי כיום מכיר בכך שהנוער לומד להבין את הכרחיות הספרא והסיפא, לאור האידיאל של הטוב והמוסר בתור ניווט נבון בין הצרכים והרצונות. בין מה שהחברה מציעה לך במסגרת הזמן והמקום וצרכי הסביבה שאתה לוקח בה חלק אינטגראלי. ההסכמים החברתיים מבוססים על שיח ודיאלוג המאפשר תיאום ציפיות ואפשרויות. מול אינטליגנציה תחרותית צומחת בינה אנושית שהילדים החדשים לוקחים בה חלק ומלמדים אותנו.

אשר על כן, דיברו המסורות הרוחניות על יחסים נכונים, בתור עצם הנושא אשר תרבות זמננו מתעמתת אתו. וזהו גם המוטיב המרכזי של הציר הראשון של הארכיטיפים בפסיכולוגיה ארכיטיפית: הלוא הם מזל 'טלה' בשליטת מאדים, ומזל 'מאזניים' ממולו בשליטת וונוס, המשלים אותו.

מזל 'טלה' הוא המודל של הרצון הבריא והאגו החזק המוביל בראש המחנה, ואילו מזל 'מאזניים' מייצג את  אמנות המשא-ומתן המתמיד בין חברי הקהילות השונות, לזיהוי מטרות משותפות ותיאום ביניהן. ביחד עם קבלה של השונה על בסיס הכלתו ולימודי הבנה וסליחה.

ואכן בתהלוכת כוכבי הלכת במפת גרמי השמים, הפלנטה המובילה את התהלוכה במערכת השמש שלנו, היא 'מאדים'; הכוח המניע את מערכת החיים, בדילוגי תנועת החיים, בהופעתם ובמופעיהם של מיקומי היסודות והכוחות השונים, הוא מגיע ועוגן את כוח הרצון והויטאליות של האדם.

מצד התכלית האבולוציונית, כל הדתות והמסורות סימנו את המטרה של פיתוח כוח החיות והיכולת ההתפתחותית, אבל על בסיס של הרמוניה עם האחרים מכוח בת זוגו של 'מאדים', 'וונוס', על הציר טלה-מאזניים. השליטה העצמית או היכולת לנתב את כוחות החיים הקמאיים, היא היכולת של מאדים בתחנה של ה'קשת', כשמאדים שליט אזוטרי של קשת שגם משלים אותו במזלות האש. זאת, כאשר קשת קשור לבחירת כיוון לתכלית הכוונת אנרגיה לאור המטרה של התודעה.

החיים בתור אינטראקציה בין כוחות ויסודות, זרימה פנימה והחוצה, נתונים במקצבי הנשימה לפיהם האדם תלוי במזון מבחוץ, וזקוק להכניס מזון לגופו ולפיו, ולפלוט את המיותר. כל יצור נושם אוויר באפו פנימה ונושף החוצה, באותה מידה הוא קולט רשמים מבחוץ ומבפנים ומטביע אותם בסביבתו, ברמה מנטלית, תחושתית ורגשית הוא קולט רשמים בחושיו ומייצר תובנות תוך ביטוי הבנותיו; בהשפעת דחף התפתחותי של הרחבת המודעות הבחירה שלו היא במה להתמקד ולהשקיע את תשומת ליבו.